Economic relationships

יחסים כלכליים

הסחר בין ישראל לקנדה אינו גדל

יוסי טסטסה

עבור העיתון היהודי-קנדי

יחסי ישראל-קנדה נמצאים בתקופה ארוכה של תור זהב. ממשלו של סטיבן הרפר תומך בישראל באופן מוחלט וקנדה מתייצבת לצידה של ישראל בזירה המדינית הבינלאומית ותומכת בה ללא סייג.

בפן הכלכלי המציאות הינה פחות מלהיבה. סך היצוא מישראל לקנדה הגיע בשנה החולפת לקצת פחות ממיליארד דולר. היצוא הקנדי לישראל הסתכם בכ-200 מיליון דולר בלבד. לכאורה הדבר מפליא כאשר נתקלים בו לראשונה.

שתי הארצות מקיימות תקשורת מפותחת, שתיהן מערביות, מתקדמות מבחינה טכנולוגית ועל פניו נראה שטכנולוגיה ישראלית מתקדמת עשויה להתאים מאוד לצרכים של קנדה וכנ"ל כאשר מסתכלים על הדברים מהצד השני.

הן קנדה והן ישראל מחזיקות בנספחים כלכליים בשגירויותיהן וידוע שמתקיימות תערוכות וכן כנסים בהן נחשפים הן סוגי הידע והן התעשיות האחראיות לייצורו וכמובן לשיווקו.

על ישראל לבחון כיצד היא מצליחה בייצוא שלה במדינות דרום מזרח אסיה, אירופה וארצות הברית וכך לאורך זמן להעתיק את המודל המצליח שם וליישמו בקנדה.

לישראל טכנולוגיות מפותחות מאוד בתחום האנרגיה המתחדשת, המכשור הרפואי והייצור התעשייתי. גם בתחום המחזור של מים, מתכות ונייר לישראל יש הרבה מה להציע.

נראה שעל פניו צריך לסגור את הפער התקשורתי ולאנשי הקהילה הישראלית יהודית צריך להיות תפקיד פעיל בכך. הכרתם הן את השוק הישראלי והן את זה הקנדי היא יתרון יחסי מובהק. גם נושא מחסום השפה והתרבות העסקית פתיר ביותר כאשר הקהילה המקומית מהווה כמרכז תקשורת לחברות.

לשכת הסחר ישראל-קנדה פעילה בתחום זה ואף חברים בה מספר די רחב של יהודים קנדים ישראלים ואחרים. שאיפה להגדלת הסחר בין המדינות בקצב של 10-5 אחוזים בשנה קרי, סכום של 100-50 מיליון דולר הוא עניין סביר בהחלט.

לנושא אחר והוא ההתחממות הגלובאלית. הנהרות בישראל ממשיכים לזרום ומפלס הכנרת נושק לקו מינוס 211 מטרים, נרשמו משקעים שלא נראו כמותם קרוב לכמה עשורים וכך גם הטמפרטורות הנמוכות. לעומת זאת כאן בקנדה החורף ממאן להישאר, והשלגים המועטים שירדו בשבוע החולף נמסו היו.

ברוסיה מנגד נרשם חורף מקפיא ובסין הרחוקה הטמפרטורות צנחו לרמות שלא נרשמו כבר כמה עשורים. באוסטרליה נמדדו טמפרטורות שיא של 54 מעלות.

כל אלה הם נורות אזהרה לנו. אם נמשיך בקצב הזה נוריש לילדינו ולנכדינו עולם במצב קשה שיהיה קשה מאוד לחיות בו. ההשלכות הן הרסניות ומרקם החיים העדין שמחזיק מעמד מיליוני שנים עלול להיחרב תוך כמה עשרות שנים בלבד. אולי עכשיו במקום לעסוק במה ששונה בינינו, נשלב ידיים ונחזיר את הגלגל לאחור, לעולם טוב יותר, למען הדורות הבאים.